skip to Main Content
تلفن دفتر مرکزی: 0212932

ساندویچ پانل نسوز و ضد حریق

برای هر سازه‌ای، مقاومت در برابر حریق و به کارگیری مصالحی چون ساندویچ پانل نسوز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای ساختمان‌هایی که در آن‌ها خطر حریق بیشتر است، مانند سوله‌های صنعتی، بیمارستان‌ها، انبارها، کارخانه‌ها و غیره، انتخاب مواد ضد حریق باید با دقت بیشتری انجام شود. 

از این رو پیمانکاران و مهندسین ساختمانی برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها در مقابل آتش، از مصالحی همچون ساندویچ پانل نسوز استفاده می‌کنند که با مواد سنتی ساختمان سازی قابل قیاس نبوده بلکه بسیار قوی تر است 

ساندویچ پانل نسوز و ضد حریق چیست؟ 

برای ساخت یک سازه ایمن نسبت به حریق، صرف هزینه‌های زیادی لازم است اما می توان از موادی استفاده کرد که هم مقاوم در برابر آتش باشند و هم ارزان 

ساندویچ پانل نسوز یا ضد حریق گاهی با نام ساندویچ پانل های پشم سنگ نیز شناخته می‌شوند، همچون بقیه ساندویچ پانل ها، سه لایه دارند و در لایه وسط آن‌ها، پشم سنگ به عنوان ماده عایق به کار رفته است.

ساندویچ پانل نسوز نوعی از مصالح پیش ساخته و ضد حریق است که اخیرا کاربردهای فراوانی پیدا کرده. پنل‌های ساندویچی که برای این منظور ساخته می‌شوند را ساندویچ پانل ضد حریق نیز می‌گویند. 

بیشتر بدانید: انواع سازه های پیش ساخته فلزی

ساندویچ پانل نسوز و ضد حریق چیست؟ 

ساختار ساندویچ پانل نسوز چگونه است؟ 

ساندویچ پانل های نسوز بیشتر برای کارهای صنعتی به کار می‌روند؛ به عنوان مثال کوره‌های پخت و گرمخانه‌هایی که دمای بالای ۷۰ درجه دارند. پشم سنگ که ماده عایق این پانل‌هاست، نقطه ذوب ۱۳۰۰ دارد و هدایت گرمایی کمی دارد. پشم سنگ می‌تواند تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند. 

ساندویچ پانل نسوز یا ضد حریق گاهی با نام ساندویچ پانل های پشم سنگ نیز شناخته می‌شوند، همچون بقیه ساندویچ پانل ها، سه لایه دارند و در لایه وسط آن‌ها، پشم سنگ به عنوان ماده عایق به کار رفته است. پشم سنگ در برابر حرارت زیاد مقاوم است و اگر حریقی رخ دهد، آسیب کمتری می‌بیند. 

انواع ساندویچ پانل ضد حریق 

پانل‌هایی که نسبت به سایر ساندویچ پانل ها هدایت گرمایی کمتری دارند، ساندویچ پانل نسوز یا ضد حریق نامیده می‌شوند. ساندویچ پانل نسوز یا ضد حریق بر اساس نوع مواد عایق به کار گرفته شده در فرآیند تولید و سطح مقاومتی که در مقابل آتش از خود نشان می‌دهند، به دو گروه تقسیم می‌شوند: 

  1. کند سوز یا دیر سوز 
  2. نسوز یا ضد حریق 

ساختار این پانل‌ها با یکدیگر یکسان است، فقط از لحاظ فومی به کار گرفته شده تفاوت دارند. برای مثال، فوم به کار رفته در ساندویچ پانل کند سوز پلی اورتان است، اما معمولاً پانل‌های ضد حریق یا نسوز از پشم سنگ ساخته می‌شوند. 

انواع ساندویچ پانل ضد حریق 

ویژگی ساندویچ پانل های نسوز 

ساندویچ پانل پشم سنگ هم یک عایق ضد حریق و هم عایق صوتی خوبی است. این فوم به خاطر خصوصیات ذاتی که دارد، به آسانی از پخش شدن آلاینده‌های صوتی جلوگیری می کند 

پشم سنگ که در لایه میانی ساندویچ پانل های نسوز استفاده شده است، با محیط زیست سازگار بوده و به همین دلیل، ساندویچ پانل پشم سنگ به محیط زیست آسیب نمی‌زند. 

از جمله دیگر ویژگی ساندویچ پانل های نسوز این است که از ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند ولی می توان از ورق‌های دیگری مانند ورق آلوزینک و پلاسیتول هم برای تولید این پانل‌ها استفاده کرد.  

ساندویچ پانل نسوز هم در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی نیز مقاومت دارد و همچون همه ساندویچ پانل ها در دو شکل سقفی و دیواری ساخته می شوند. ضخامت معمول این پانل‌ها نیز ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲/۵ و ۱۵ سانتی‌متر است. برای خرید پانل‌های ساندویچی نسوز، می‌توانید آن‌ها را در رنگ و طول مورد نظر خود سفارش دهید. 

مزایای ساندویچ پانل ضد حریق 

ساندویچ پانل نسوز در مقایسه با فوم‌های عایق دیگر مانند پلی‌اورتان، این پانل‌ها دارای ضریب هدایت حرارتی کمتری است و می‌توان آن‌ها را به عنوان مقاوم در برابر آتش در نظر گرفت. در زیر به برخی از ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل‌های نسوز اشاره می‌شود: 

  1. صرفه جویی در هزینه: این نوع پانل‌های نسوز تحت تأثیرات دما و رطوبت قرار نمی‌گیرند، در نتیجه مقاومت آن‌ها در برابر بلایای طبیعی و تغییرات دما بالاست و استفاده از آن‌ها برای کارفرمایان به صرفه‌تر است. 
  2. ساخت سریع: ساندویچ پانل های نسوز بر اساس نقشه‌های ساختمانی و معماری ساخته می‌شوند و به راحتی در کنار هم قرار می‌گیرند، که این امر باعث کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه می‌شود. 
  3. عایق حرارتی و صوت: این نوع پانل‌ها به دلیل جنس و نوع مواد مصرفی، مقاوم در برابر حرارت و آتش هستند و امکان آتش‌سوزی در آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر این، ساندویچ پانل نسوز از عایق صوتی نیز برخوردار بوده و به کاربران این امکان را می‌دهند که از آن‌ها در محیط‌های آکوستیک مانند کارگاه‌ها، سالن‌های کنسرت و آمفی‌تئاتر، اتاق‌های تمیز و منازل مسکونی استفاده کنند. 

علاوه بر این نکات ساندویچ پانل های ضد حریق از استانداردهای B1 و B2 برای مقاومت در برابر آتش‌سوزی برخوردار هستند، که در صورت برخورد با آتش، به سرعت خاموش می‌شوند و از انتقال شعله‌های آتش جلوگیری می‌کنند.  

این پانل‌ها، در زمان سوختن، ذرات یا قطراتی که آتش‌زا هستند را تولید نمی‌کنند و در نتیجه، آسیب و خسارت کمتری در آتش‌سوزی به وجود می‌آورند. 

قیمت ساندویچ پانل های نسوز و ضد حریق 

معایب ساندویچ پانل ضد حریق 

به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ، می‌توان به ساختار متخلخل و کاهش پیوند مولکولی بین عایق و ورق در ساندویچ پانل نسوز اشاره کرد. عدم چسبندگی مطلوب عایق پشم سنگ نسبت به سایر عایق‌ها می‌تواند باعث جداشدن ورق‌ها از لایه عایق شود.  

همچنین، این تخلخل‌های موجود می‌توانند باعث نفوذ آب به داخل ساختار گردند. این نفوذ آب و رطوبت به داخل ساندویچ پانل منجر به افزایش ضریب هدایت حرارتی آن گردیده و اثرات مخرب بیشتری ایجاد می‌کند. 

بیشتر بدانید: تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری چیست؟

قیمت ساندویچ پانل های نسوز و ضد حریق 

قیمت ساندویچ پانل‌ها به وسیلهٔ چندین عامل متفاوت از جمله ضخامت ورق‌ها و مواد مورد استفاده در ساخت آن‌ها مشخص می‌شود. 

همچنین برخی از مواد اولیه مورد استفاده در ساخت پانل‌های ساندویچ وارداتی بوده و قیمت آن‌ها با نوسانات ارزی تغییر می‌کند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ساندویچ پانل و قیمت های آن به وبسایت کبیرپانل مراجعه کرده یا جهت مشاوره خرید با شماره های موجود روی وبسایت تماس بگیرید.  

Rate this post

کبیرپانل

شرکت کبیر پانل در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده تولید کننده انواع پانل های سقفی و دیواری با فوم پلی یورتان بصورت کانتینیوس با پوشش فلزی (ورق های گالوانیزه – آلومینیوم – آلوزینک ویکروفیل ) می باشد ، همچنین تولید کننده انواع ورق های فرم دار (کرکره ، ذوزنقه ، شادولاین و …) و انواع ورق های عرشه فولادی انواع کانکس های پیچ و مهره ای و جوشی با پوشش ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان و همچنین کانکس های ورقی با فوم پلی استارین برای مصارف تجهیز کارگاهی و سالن سرویسهای بهداشتی و حمام و آبدارخانه و …

و همچنین سازنده خانه های پیش ساخته بصورت پانلی میباشد و در جهت تکمیل سبد کالایی خود اقدام به تولید سیستم سقف های مرکب عرشه فولادی نموده است .

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top