skip to Main Content
تلفن دفتر مرکزی: 0212932

ساندویچ پانل کندسوز چیست

با پیشرفت صنعت ساختمان، مصالح جدیدی برای جایگزینی متریال‌های قدیمی طراحی و تولید شده‌اند. یکی از این مصالح مدرن ساندویچ پانل کندسوز است که در ساخت و ساز و صنایع دیگر کاربردهای زیادی دارد.

ساندویچ پانل کندسوز به دلیل داشتن خاصیت ضد حریق، از احتراق جلوگیری می‌کند و فقط در صورت تماس مستقیم با شعله‌های آتش ممکن است بسوزد. این نوع ساندویچ پانل را با نام دیگری هم می‌توان یافت که آن پانل آیزوساینوریت است و با حرف‌های PIR مخفف می‌شود. 

خاصیت ساندویچ پانل کندسوز 

پانل‌های ساندویچ کندسوز نسبت به سایر ساندویچ پانل های کندسوز یک ویژگی منحصر به فرد دارند و آن ویژگی تحمل بالای این پانل در مقابل آتش است.  

اگر در مکانی که با ساندویچ پانل کندسوز دیوارها یا سقف آن را پوشانده‌اند حریقی ایجاد شود، پس از خاموش شدن آتش این پانل‌ها به طور خودکار خنثی شده و از پخش شدن شعله‌های آتش به بخش‌های دیگر پانل مانع می‌شوند. 

بیشتر بدانید: قیمت ساندویچ پانل دیجی کالا

استانداردهای ساندویچ پانل کندسوز 

استانداردهای ساندویچ پانل کندسوز 

پانل‌های کندسوز یا دیرسوز در طول فرآیند تولید از استانداردهای (B1 و B2) عبور می‌کنند که باعث افزایش مقاومت حرارتی آن‌ها می‌شود.  

این پانل‌ها مانند سایر ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی دارای یک ساختار سه لایه سبک و ترکیبی هستند. تنها تفاوت ساندویچ پانل کندسوز با بقیه این است که در جای ورق گالوانیزه زیره که بخش داخلی را تشکیل می‌دهد، از جنس فایبرگلاس برای عایق‌بندی استفاده می‌کنند. 

انواع ساندویچ پانل کندسوز 

بر حسب اینکه ساندویچ پانل‌های کندسوز برای سقف یا دیوار استفاده می‌شوند و از چه نوع ورقی ساخته شده‌اند، می‌توان آن‌ها را به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد: 

  1. پانل کندسوز دیواری شادولاین  
  2. پانل کندسوز دو طرفه نایلون  
  3. پانل‌های کندسوز با دو ورق  
  4. پانل‌های کندسوز با یک ورق و یک نایلون  
  5. پانل کندسوز صاف و شیاردار برای دیوار  
  6. پانل کندسوز برای کلین روم یا اتاق‌های تمیز  

به طور کلی برای انتخاب بهترین پانل کندسوز، باید به نوع کاربری آن توجه کرد.  

ساندویچ پانل پلی اورتان کلاس B2 

ساندویچ پانل پلی اورتان کلاس B2 

این ساندویچ پانل کندسوز که به عنوان ساندویچ پانل ضدآتش شناخته می‌شود، در ایران ساخته نمی‌شود. این پانل باعث می‌شود که شعله‌های آتش پس از برخورد با فوم آن به هیچ وجه منتشر نشود، به همین دلیل آن را پانل ضد آتش می‌نامند.  

فوم‌های پلی‌یورتان از مواد نفتی تولید می‌شوند و افزودن خاصیت ضد آتش به آن‌ها امری پیچیده است. به همین دلیل، در حال حاضر پلی یورتان با کلاس B2 در ایران تولید نمی‌شود. 

ساندویچ پانل نسوز کلاس B1 

این نوع پانل به عنوان ساندویچ پانل نسوز یا خود خاموش شونده شناخته می‌شود. این فوم در معرض شعله‌های مستقیم آتش قرار گرفته و پس از مهار شدن آتش، خود به صورت خودکار خاموش می‌شود؛ به همین دلیل این پانل با عنوان پانل خود خاموش شونده شناخته می‌شود. 

ساندویچ پانل پلی اورتان کلاس PIR 

پانلی که خواص آن در محدوده کلاس‌های B2 و B1 قرار دارد، به نام پانل کندسوز یا PIR شناخته می‌شود. اهمیت این نوع فوم پلی یورتان این است که نه کاملاً نسوز است و نه کاملاً خود خاموش شونده؛ بلکه ویژگی‌های متوسطی از هر دو کلاس را در خود جای داده است. 

مواد تشکیل دهنده پانل نسوز چیست؟ 

مواد تشکیل دهنده پانل نسوز چیست؟ 

اجزای اصلی ساندویچ پانل کندسوز، فوم عایق آن‌ها می‌باشد. برای ساخت این پانل‌ها از فوم عایق پلی اورتان استفاده می‌شود. امکان افزایش مقاومت این فوم در برابر حرارت و تبدیل آن به فومی نسوز یا کندسوز از طریق فرایندهای مختلف وجود دارد. 

یکی از راهکارها این است که هالوژنه به مواد اولیه پلی اورتان افزوده شود. این اقدام باعث می‌شود که پانل‌های ساندویچ PIR به تأخیر بیشتری قبل از اشتعال در معرض آتش بیافتند. در عوض، عایق‌های پشم سنگ، پانل‌های ساندویچ PUR و حتی پانل‌های EPS به سرعت‌تر از پانل‌های PIR اشتعال می‌گیرند. 

تبدیل فوم پلی اورتان به یک ماده نسوز، این ویژگی را به آن‌ها می‌بخشد که حتی پس از اشتعال، به سرعت خاموش شده و شعله‌های آتش را گسترش نمی‌دهند. به همین دلیل، پانل‌های ساندویچ کندسوز در صورت آتش‌سوزی خطر ذوب شدن را ندارند و بنابراین این مواد عایق بهترین گزینه برای مکان‌هایی هستند که برای ذخیره‌سازی مواد قابل اشتعال استفاده می‌شوند. 

بیشتر بدانید: انواع سازه های پیش ساخته فلزی

اضافه کردن مواد نسوز به ساندویچ پانل 

افزودن مواد کندسوز به مواد اولیه فوم پلی یورتان ممکن است منجر به اثرات منفی بر روی کیفیت نهایی این فوم شود؛ این اثرات ممکن است شامل تغییر رنگ یا کاهش قدرت عایقی فوم باشد. 

بنابراین، در انتخاب تولیدکننده برای خرید ساندویچ پانل کندسوز، لازم است به ویژگی‌های محصولات آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای افزایش مقاومت حرارتی فوم پلی یورتان، استفاده از مواد کند سوز جدید و با کیفیت ضروری است تا اثرات مخرب احتمالی مانند تغییر رنگ یا کاهش عملکرد عایقی فوم را جلوگیری کند. 

شما می توانید برای خرید بهترین و با کیفیت ترین انواع ساندویچ پانل به وبسایت کبیرپانل مراجعه کرده یا جهت مشاوره خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.  

5/5 - (1 امتیاز)

کبیرپانل

بزرگترین تولیدکننده ساندویچ پانل های دیواری و سقفی با استاندارد ملی و گواهینامه های بین المللی معتبر در کشور

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top