skip to Main Content
تلفن دفتر مرکزی: 0212932

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی

با گسترش کاربرد روزافزون ساندویچ پانل ها تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب به مقایسه کیفیت ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی از بابت پارامترهای مختلف بپردازیم.

دلیل محبوبیت ساندویچ پانل ها در واقع محدودیت ها و ضعف مصالح ساختمانی است که باعث شده تا مهندسین ساخت و ساز به دنبال مصالح نوینی باشند که بتواند معایب مصالح سنتی را به حداقل ممکن برساند.

نتیجه این تلاش پیدایش مصالح پیش سازی به نام ساندویچ پانل است که تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه های پروژه و کاهش سبک سازی فونداسیون بنا داشته است.

بیشتر بدانید: علت استحکام ساندویچ پانل چیست؟

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی

  1. کاهش وزن ساختمان
  2. مقاومت در برابر زلزله
  3. مقاومت و دوام بالا
  4. عایق بودن
  5. سازگاری با محیط زیست
  6. حمل و نقل آسان
  7. کاهش زمان تکمیل پروژه
  8. قیمت

مهمترین و اصلی ترین مشخصه های ساندویچ پانل ها سبک بودن آنهاست و این امر به دلیل استفاده از متریال سبک و با وزن کم در ساختار آنها می باشد.

۱٫ کاهش وزن ساختمان

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاط کاهش وزن ساختمان

می توان گفت مهمترین و اصلی ترین مشخصه های ساندویچ پانل ها سبک بودن آنهاست و این امر به دلیل استفاده از متریال سبک و با وزن کم در ساختار آنها می باشد.

استفاده از ساندویچ پانل باعث میشود تا وزن نهایی سازه نیز کاهش پیدا کند که خود این امر باعث کاهش هزینه‌های اجرا از بابت زیرسازی و فونداسیون و همچنین تسریع در اجرا و ساخت و ساز می شود.

به عبارتی دیگر سازه هایی که در ساخت دیوارهای آن از ساندویچ پانل با ضخامت ۴ الی ۵ سانتیمتر استفاده شده است در مقایسه با یک دیوار آجری با ضخامت ۳۵ سانتی متر به مقدار ۵۰ برابر سبک تر است.

۲٫ مقاومت در برابر زلزله

امروزه به دلیل تاکید آیین نامه های نظارتی بر لزوم مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله، استفاده از مصالح مقاوم تبدیل به یک چالش شده است.

مصالح سنتی در برابر نیروهای تنشی زلزله مقاوم نبوده و به دلیل سنگینی در صورت ریزش، خسارات جانی و مالی بسیار را در بر دارند.

در صورتی که ساندویچ پانل ها در هنگام زلزله تنها قطعه قطعه می شوند و از آنجایی که وزن کمتری دارند خسارات جانی و مالی کمتری را وارد می آورند.

۳٫ مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاظ مقاومت و دوام بالا

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاظ مقاومت و دوام بالا

ساندویچ پانل ها از هر لحاظی دارای مقاومت و دوام بالا هستند.

این مقاومت تنها در برابر زلزله نیست برای مثال با وجود آن که در ساخت آن ها از ورق های فلزی استفاده می شود در برابر رطوبت و زنگ زدگی ایمن می باشند.

همچنین امکان رشد کپک و قارچ ها و یا لانه گزینی حشرات در درون آنها وجود ندارد.

۴٫ عایق بودن

امروزه علاوه بر مقاوم سازی ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی چون زلزله و طوفان، مقاوم سازی آنها در برابر هدر رفت انرژی و در نتیجه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

از آنجایی که در ساختار ساندویچ پانل ها از ماده عایقی چون فوم پلی یورتان استفاده شده است لذا عایق خوبی در برابر تبادل حرارت، رطوبت و صوت هستند.

با این حال این خصوصیات در مورد مصالح سنتی وجود ندارد و برای عایق سازی نیاز به صرف هزینه جهت پیاده سازی تمهیدات ویژه است که این به معنای افزایش هزینه های ساخت و ساز تا حد چشمگیری می شود.

ساندویچ پانل ها به عنوان سازه دوستدار و سازگار با محیط زیست شناخته می شوند. زیرا در صورت خرابی قابلیت تعمیر و بازیافت دارند.

۵٫ سازگاری با محیط زیست

ساندویچ پانل ها به عنوان سازه دوستدار و سازگار با محیط زیست شناخته می شوند. زیرا در صورت خرابی قابلیت تعمیر و بازیافت دارند.

لذا خرابی آنها به معنای ایجاد ضایعات و انباشت در محیط زیست نمی باشد.

از طرف دیگر سازه های ساخته شده با استفاده از ساندویچ پانل ها را می‌توان در صورت اتمام پروژه جمع آوری و مجدداً در محل دیگر نصب و مورد استفاده قرار داد که به معنای مقرون به صرفه بودن آن ها از نظر اقتصادی است.

۶٫ حمل و نقل آسان

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاط حمل و نقل آسان

ساندویچ پانل ها به دلیل سبک بودن، هزینه های حمل و نقل و جابجایی را تا حد چشمگیری کاهش می دهند.

همچنین امکان ارسال آنها به مناطق با جاده های صعب العبور نیز وجود دارد.

برای اجرای آن ها بر روی اسکلت ساختمان نیازی به تخریب و یا کنده کاری و در نتیجه هدر رفت مصالح نیست.

۷٫ کاهش زمان تکمیل پروژه

یکی از مزایای مهم ساخت سوله و یا واحدهای مسکونی با استفاده از ساندویچ پانل، کاهش زمان تکمیل پروژه است.

چرا که این پانل ها در کارخانه مطابق با سفارشات مشتریان ساخته می شود و با سرعت خیلی بالایی در محل پروژه نصب و اجرا می گردند.

۸٫ مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاظ قیمت

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به لحاظ قیمت

هزینه ساندویچ پانل ها در مقایسه با مصالح سنتی بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه تر است. برای اجرا به ترکیب شدن با مصالح دیگر نیاز ندارند که تمامی این موارد باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود.

بیشتر بدانید: کاربرد آبرو در نصب ساندویچ پانل

در صورت نیاز به ساندویچ پانل های مرغوب و با کیفیت ساخت بالا، کبیر پانل محصولاتی تضمینی به لحاظ دوام و طول عمر، استاندارد بودن و قیمت به شما پیشنهاد می کند.

امکان سفارشی سازی ساندویچ پانل ها با توجه به شرایط سازه شما وجود دارد.

ضمن آنکه شما می توانید برای سفارش ساندویچ پانل از تجربه و دانش فنی متخصصین کبیرپانل بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید.

مهمترین ویژگی ساندویچ پانل چیست؟

مهمترین و اصلی ترین مشخصه های ساندویچ پانل ها سبک بودن آنهاست و این امر به دلیل استفاده از متریال سبک و با وزن کم در ساختار آنها می باشد.

خسارات جانی و مالی در کدام یک از مصالح بیشتر است؟

مصالح سنتی در برابر نیروهای تنشی زلزله مقاوم نبوده و به دلیل سنگینی در صورت ریزش، خسارات جانی و مالی بسیار را در بر دارند.

کدام یک از مصالح نیاز به صرف هزینه جانبی برای عایق سازی دارند؟

از آنجایی که در ساختار ساندویچ پانل ها از ماده عایقی چون فوم پلی یورتان استفاده شده است لذا عایق خوبی در برابر تبادل حرارت رطوبت و صوت هستند. با این حال این خصوصیات در مورد مصالح سنتی وجود ندارد و برای عایق سازی نیاز به صرف هزینه جهت پیاده سازی تمهیدات ویژه است

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top